Kołodziejowa Bolesława
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(1)
Forma i typ
Albumy i książki artystyczne
(1)
Książki
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
Placówka
Wypożyczalnia dla Dorosłych
(1)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(782)
Kowalska Dorota
(664)
Kochanowski Jan
(490)
Kołodziejowa Bolesława
(-)
Konopnicka Maria
(425)
Popławska Anna (filolożka)
(403)
Fabianowska Małgorzata
(336)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Zarawska Patrycja (1970- )
(305)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(300)
Steel Danielle (1947- )
(262)
Trzeciak Weronika
(262)
Krasicki Ignacy
(251)
Włodarczyk Barbara
(249)
Ludwikowska Jolanta (1962- )
(246)
Leśmian Bolesław
(243)
Boy-Żeleński Tadeusz
(242)
Drewnowski Jacek (1974- )
(234)
Słowacki Juliusz
(233)
Roberts Nora (1950- )
(226)
Rzehak Wojciech (1967- )
(225)
Mosiewicz-Szrejter Maria (1971- )
(223)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(219)
Christie Agatha (1890-1976)
(218)
Zimnicka Iwona (1963- )
(212)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(209)
Goliński Zbigniew
(201)
Chotomska Wanda (1929-2017)
(200)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(195)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(195)
Czechowicz Józef
(188)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(184)
Mickiewicz Adam
(183)
Ławnicki Lucjan
(181)
Orzeszkowa Eliza
(180)
Marciniakówna Anna
(175)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(167)
Shakespeare William (1564-1616)
(163)
Braiter-Ziemkiewicz Paulina (1968- )
(162)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(162)
Jachowicz Stanisław
(161)
Domańska Joanna (1970- )
(159)
Praca zbiorowa
(159)
Dumas Alexandre (1802-1870)
(154)
Prus Bolesław (1847-1912)
(154)
Beaumont Émilie (1948- )
(153)
Szulc Andrzej
(153)
Kraszewski Józef Ignacy
(152)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(148)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(148)
Nożyńska-Demianiuk Agnieszka (1964- )
(148)
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(146)
Chmielewska Joanna (1932-2013)
(142)
Baudelaire Charles
(140)
Morsztyn Jan Andrzej
(139)
Lech Justyna
(138)
Prus Bolesław
(138)
King Stephen (1947- )
(137)
Strzałkowska Małgorzata (1955- )
(134)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz
(133)
Mazan Maciejka
(132)
Rolando Bianka
(131)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(130)
Astley Neville
(129)
Grimm Wilhelm (1786-1859)
(128)
Siemianowski Roch (1950- )
(127)
Baker Mark (1959- )
(126)
Kozłowska Urszula (1958-2018)
(126)
Królicki Zbigniew A. (1954- )
(125)
Lange Antoni
(125)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(125)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(122)
Goscinny René (1926-1977)
(121)
Tuwim Julian (1894-1953)
(121)
Sandemo Margit (1924-2018)
(120)
Szal Marek
(120)
Głowińska Anita
(119)
Fabisińska Liliana (1971- )
(118)
Kraśko Jan (1954- )
(116)
Polkowski Andrzej (1939-2019)
(116)
Doyle Arthur Conan (1859-1930)
(114)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(114)
Coben Harlan (1962- )
(113)
Mortka Marcin (1976- )
(113)
Christie Agatha (1890-1976). Herkules Poirot
(112)
Lenartowicz Teofil
(112)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(112)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(111)
Ross Tony (1938- )
(111)
Mróz Remigiusz (1987- )
(110)
Cholewa Piotr W. (1955- )
(108)
Lien Merete (1952- )
(108)
Cieślik Donata
(107)
Drabik Wiesław (1956- )
(106)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(105)
Liebert Jerzy
(105)
Zarawska Patrycja
(105)
Rok wydania
1980 - 1989
(1)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Temat
Ceramika artystyczna
(1)
Fabryka Porcelany AS Ćmielów
(1)
Fajans
(1)
Porcelana
(1)
Wyroby z ceramiki
(1)
Temat: czas
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
1901-2000
(1)
Temat: miejsce
Ćmielów (woj. świętokrzyskie, pow. ostrowiecki, gm. Ćmielów)
(1)
Gatunek
Kalendarium
(1)
Opracowanie
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(1)
1 wynik Filtruj
Książka
W koszyku
Zakłady Porcelany "Ćmielów" / [tekst] Bolesława Kołodziejowa, Zbigniew M. Stadnicki, zdjęcia Janusz Podlecki. - Kraków : Krajowa Agencja Wydawnicza, 1986. - 311, [1] strona : ilustracje, faksymilia, fotografie (w tym kolorowe), portrety ; 22 x 24 cm.
Ćmielów to jedna z najstarszych fabryk wyrobów ceramicznych w Polsce. Mimo, iż czynna bez przerwy ponad 190 lat, nie posiada dotąd swojej pełnej monografii. Dokonanie takiego zabiegu w stosunku do organizmu żywego i twórczego jest sprawa niezwykle trudną ze względu na ogromne luki w materiale archiwalnym i zabytkowym. Trudność tę pogłębia także wielokierunkowość produkcji zakładu, który wyrabiał fajans i kamionkę, porcelanę i majolikę, materiały budowlane, szamot, piece kaflowe oraz ceramikę techniczną." - Bolesława Kołodziejowa Mało kto wie, że pierwsza wystawa wyrobów fajansowych odbyła się w roku 1821 w Warszawie, czyli w epoce Królestwa Polskiego. Pokazano tam produkty z manufaktur w Ćmielowie, Horodnicy i Tomaszowie. Zakład w Horodnicy na Wołyniu założył w r. 1803 stolnik W. Księstwa Litewskiego Józef Czartoryski. Wybudował on także w r. 1784 zakład porcelany w Korcu na Wołyniu. Korzystano z pokładów miejscowej glinki i z obfitości drewna z pobliskich lasów. Wyroby ćmielowskie miały charakter użytkowy lub użytkowo-dekoracyjny. Produkowano więc serwisy obiadowe i herbaciane, różnego rodzaju koszyczki, dzbanki, żardiniery. Wzory i kształty czerpano z innych zagranicznych zakładów. Asortyment wyrobów ćmielowskich w wieku XIX stopniowo się rozszerzał. Produkowano serwisy obiadowe, znacznie mniej serwisów herbacianych, koszyczki, dzbanki, także liczne żardyniery (ozdobne półki do kwiatów). W całej produkcji fajansu można wyróżnić trzy okresy. Pierwszy do początek, pierwsze 30-lecie XIX w., kiedy fabryką kierował Watke, a właścicielem był Małachowski. Były to wyroby białe zdobione scenami z antyku oraz talerze zdobione wieńcami liści i winnych gron. W okresie Weissów obok dawnych kształtów występowały koszyczki formowane z delikatnych wałeczków. W dekoracji zanikały dekoracje plastyczne, a pojawiały się nadruki na naczyniach. Sposób ten był znany w Czechach już w końcu XVIII wieku, ale do Ćmielowa trafił znacznie później. Używano wzorów angielskich przedstawiając scenki o różnej tematyce. Dopiero w okresie rządów Cybulskiego zaczęto przedstawiać na talerzach zabytki naszej architektury. W czasie kierownictwa Thielego dominowała majolika, który to sposób produkcji był już w tym czasie zarzucany. Jego wyroby oznaczane były z francuska "M.de M. a C" (wzór w dole), co znaczyło Manufacture de Maiolique a Cmielow. Oczywiście nadal stosowano dekoracje nadrukami na wyrobach. Tworzono też różnego rodzaju figurki. W tym czasie przeważał styl neorenesansowy związany z pracą Thielego w fabryce w Nevers. Ćmielów miał filię w niedalekim Brzustowie, ale prawdopodobnie po r. 1850 produkcję przeniesiono w całości do głównego zakładu.).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 73 [Koł] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej