106415
Książka
W koszyku
Spis treści: Słowo wstępne - Stanisław Frycie -I. LITERATURA DLA DZIECI OD POCZĄTKÓW DO 1864 R. - Izabela Kaniowska-Lewańska. 1.Pierwsze lektury dzieci Folklor, utwory antyczne i dziełka religijno-moralistyczne jako lektury dziecięce Początki książki pisanej dla dzieci. 2.Oświecenie. 3.Romantyzm Książeczki dla najmłodszych Poezja Proza Literatura krajoznawczo-podróżnicza. Utwory historyczne. Książki biograficzne. Literatura o tematyce obyczajowej. 4.Przekłady z lat 1820-1864. 5.Czasopiśmiennictwo. 6.Dyskusje, krytyka literacka, życie literackie. II.LITERATURA DLA DZIECI W LATACH 1864-1918 - Gertruda Skotnicka. 1.Pozytywizm. Program pozytywizmu a literatura dla dzieci. Poezja Bajki i baśnie. Proza. Utwory popularnonaukowe. Książki podróżniczo-przygodowe. Książki historyczne. Utwory o tematyce obyczajowej. 2.Młoda Polska. Nowe prądy w literaturze dla dzieci. Poezja. Baśnie. Proza. Nowe tendencje w utworach popularnonaukowych. Przemiany w prozie podróżnićzo-przygodowej. Nowe zjawiska w prozie historycznej. Przemiany w prozie obyczajowej. 3.Czasopiśmiennictwo dla dzieci w latach 1864-1918. 4.Krytyka literatury dla dzieci w latach 1864-1918. III.LITERATURA DLA DZIECI W LATACH 1918-1939 - Józef Zbigniew Białek. l.Dwudziestolecie międzywojenne. Uwagi ogólne. Poezja. Baśń ludowa i literacka. Twórczość sceniczna. Proza. Utwory o tematyce przyrodniczej. Książki podróżniczo-przygodowe. Książki historyczne. Utwory społeczno-obyczajowe. 2.Czasopiśmiennictwo. 3.Krytyka literacka, życie literackie. IV.LITERATURA DLA DZIECI W LATACH 1939-1970 - Stanisław Frycie. 1.Lata wojny i okupacji. 2.Czasy Polski Ludowej. Uwagi ogólne. Książki dla najmłodszych - serie wydawnicze, Poezja. Baśń i bajka. Twórczość sceniczna. Oryginalne utwory sceniczne dla dzieci. Adaptacje sceniczne dla teatru "dziecięcego" i młodego widza. Proza. Utwory o tematyce przyrodniczej. Książki podróżniczo-przygodowe. Proza fantastycznonaukowa. Proza historyczna. Proza biograficzna. Utwory sensacyjno-kryminalne. Książki społeczno-obyczajowe. 3.Przekłady z literatur obcych. 4.Czasopiśmiennictwo. 5.Badania historycznoliterackie, krytyka i życie literackie. V.TEORETYCZNE PROBLEMY DZIECIĘCEJ KULTURY LITERACKIEJ - Jerzy Cieślikowski. 1.Geneza literatury dla dzieci. 2.Folklor ludowy w literaturze dla dzieci. Twory anonimowe i kolektywne. Twory adaptowane z kultury dorosłych. Twory produkowane przez same dzieci. Cechy folkloru dziecięcego. Bajka magiczna. Piosenka. Poetyka literatury dla dzieci. Najdawniejsi twórcy utworów dla dzieci. Edytorstwo książek dla dzieci. Percepcja dziecięca utworów literackich. VI.WSPÓŁCZESNE PROBLEMY KSIĄŻKI I CZYTELNICTWA - Joanna Papuzińska. 1.Problematyka i metody badań czytelniczych. Techniki badawcze. Analiza dokumentów osobistych. Ankieta. Obserwacja. Wywiad. Eksperyment. 2.Współczesna wiedza na temat możliwości wychowawczych książki. Rozwój zainteresowań czytelniczych dziecka. VII.ROLA KSIĄŻKI I CZASOPISMA W WYCHOWANIU PRZEDSZKOLNYM - Hanna Katyńska. 1.Wychowawcza funkcja książki. 2.O sposobach pracy z książką w przedszkolu. O zainteresowaniu dzieci przedszkolnych książką. Rola narratora w kontaktach dzieci z książką. O specyficznych cechach kontaktów z książką w przedszkolu. Formy i metody pracy z książką. Opowiadanie i czytanie. 3.Ilustracje i inne pomoce audiowizualne. 4.Utwór literacki inspiracja twórczości dziecięcej. 5.Przygotowanie przyszłego czytelnika. 6.Czasopismo dziecięce w pracy przedszkola. VIII.FUNKCJA SZTUKI PLASTYCZNEJ NA PRZYKŁADZIE GRAFIKI ILUSTRACYJNEJ W WYCHOWANIU PRZEDSZKOLNYM - Irena Słońska. IX.FUNKCJA SZTUKI SŁOWNO-MUZYCZNEJ W WYCHOWANIU PRZEDSZKOLNYM - Maria Przychodzińska. 1.Słowo i rytm. 2.Umuzycznianie wierszy. 3.Muzyka i znaczenie. Pieśń i piosenka - związek tekstu, melodii, akompaniamentu. Treść - program pozamuzyczny w utworach programowych. Nastrój - wyraz emocjonalny w utworach instrumentalnych. X.FUNKCJA RADIA, TELEWIZJI, TEATRU I FILMU W WYCHOWANIU PRZEDSZKOLNYM - Stanisław Frycze, Janina Koblewska. 1.Problemy ogólnowychowawcze. 2.Wpływ rodziny dziecka na korzystanie ze środków masowego oddziaływania. 3.Pojęcie wpływu środków masowego oddziaływania na odbiorców. 4.Spór o wpływ na dzieci treści przedstawianych na ekranie kina i telewizora. 5.Wpływ treści ukazywanych w telewizji, o charakterze prospołecznym - na dzieci. Opinie, poglądy, wyniki badań. 6.Specyficzne tworzywo radia, telewizji, filmu i teatru, ich odbiór przez dzieci przedszkolne. 7.Wychowawcza rola różnych gatunków filmowych, programów telewizyjnych, audycji radiowych i teatru "żywego". Indeks nazwisk i tytułów.
Status dostępności:
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. KM (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Indeks.
Uwaga dotycząca przeznaczenia czytelniczego
Dla słuchaczy studium nauczycielskiego o kierunku wychowanie przedszkolne.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej