106415
Book
In basket
Problematyką osobowości nauczyciela zajmowali się głównie psycholodzy. Pierwsze polskie dociekania w tym zakresie odnoszą się nie do osobowości, lecz do "duszy" nauczyciela. Później pojawiły się prace traktujące o jego "instynkcie" i "typie antropologicznym". Przedmiotem kolejnych rozważań stał się "talent" nauczyciela i wreszcie zaczęto zajmować się nauczycielską "osobowością". Pojmowano ją zresztą rozmaicie - jako strukturę, w której dominującą rolę odgrywają czynniki biologiczne bądź psychologiczne, pedagogiczne czy społeczne. W badaniach nad zawodem nauczyciela prowadzonych w ostatnich kilkudziesięciu latach daje się zauważyć zjawisko odchodzenia od badań normatywno-spekulatywnych, opartych na rozumowaniu dedukcyjnym, i podejmowaniu badań empirycznych, opartych na rozumowaniu indukcyjnym. W refleksji nad nauczycielem mamy do czynienia z przesuwaniem się punktu ciężkości z prób nakreślenia obrazu idealnego nauczyciela w kierunku badań empirycznych czynnych zawodowo rzeczywistych nauczycieli, kończących się z reguły próbami typologii. [...]
Availability:
There are copies available to loan: sygn. 37 (1 egz.)
Notes:
Bibliography, etc. note
Bibliografia, netografia na stronach 169-174.
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again